تصمیم بویینگ برای معرفی هواپیمای تازه به آینده‌ی ۷۳۷ مکس بستگی دارد

احتمال معرفی یک هواپیمای تازه توسط بویینگ در آینده‌ی نزدیک، بسیار پایین است اما تصمیم قطعی در این‌باره به بازیابی دوباره‌ی بویینگ ۷۳۷ مکس (Boeing 737 Max) بستگی دارد.

«فیلیپ پتی‌کالین» (Philippe Petitcolin) مدیر اجرایی شرکت «سافران» (Safran) که تأمین موتورهای مکس را برعهده دارد، ضمن اعلام این مطلب گفت: «انتظار می‌رود که مکس پس از ۱۹ ماه زمین‌گیر بودن طی هفته‌های آینده تأییدیه‌های ایمنی را کسب کند. ما همه‌ی تلاش خود را انجام می‌دهیم تا مکس را در بهترین شرایط ممکن به خدمت درآوریم.»

بویینگ، تأمین‌کنندگان قطعات و شرکت‌های لیزینگ که همگی سرمایه‌گذاری زیادی در مکس انجام داده‌اند با وجود لغو طولانی‌مدت پروازهای این هواپیما، ایده‌ی جایگزینی آن اولویت قرار نداده‌اند.

اما انتظار می‌رود که بویینگ برای جبران بخشی از سهم از دست رفته در بازار به ویژه با تسلط ایرباس A321 neo بکوشد سفارش‌های بیشتری برای هواپیمای خود داشته باشد. به این ترتیب اگر شرکت‌های هوایی خرید مکس را متوقف کنند یا نتوانند دوباره آن را در ناوگان خود به‌کار بگیرند، احتمال می‌رود که بویینگ جایگزینی آن را با نخستین نمونه‌های توسعه یافته از هواپیمای توقف تولید شده‌ی بویینگ ۷۵۷ آغاز کند.

این هواپیما که یک جت تک راهروی اندکی بزرگتر است و بازار تقریبا مشترکی با خانواده‌ی مکس و ایرباس A321 neo دارد، به عنوان نقطه‌ی شروع طرحی در نظر گرفته می‌شود که در نهایت می‌تواند به جایگزین کامل ۷۳۷ مکس تبدیل شود.

پتی‌کالین گفت: «مکس ۷۳۷ احتمالا تا سال ۲۰۳۵ در خدمت باقی خواهد ماند و این بدان معناست که توسعه‌ی یک جانشین که انتظار می‌رود بازاریابی آن از سال ۲۰۲۵ انجام شود، تا سال ۲۰۲۷ آغاز نخواهد شد.»

وی تأکید کرد: «من احتمال می‌دهم که در صورت ناموفق بودن مکس در بازگشت به خطوط هوایی، بویینگ برای جایگزینی آن با یک هواپیمای جدید، سریع‌تر تصمیم بگیرد. بنابراین احتمال معرفی یک مدل جدید وجود دارد، حتی اگر امروز محتمل‌ترین راه حل یا گزینه نباشد.»

بویینگ بارها اعلام کرده که فقط بر مکس تمرکز دارد اما برخی از تحلیلگران اعتقاد داردند که این شرکت باید زودتر یک جایگزین را معرفی کند. جایگزینی که طبق گزارش‌ها می‌تواند بر پایه‌ی ۷۵۷ برای هواپیماهای مسافربری و ۷۶۷ برای هواپیماهای باری باشد.

بویینگ ۷۳۷ مکس که در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۴ خورشیدی) نخستین پرواز خود را انجام داد، از مارس ۲۰۱۹ (اسفند ۱۳۹۷) پس از وقوع دو سانحه‌ی مرگبار طی ۵ ماه که طی آن‌ها ۳۴۶ تن جان خود را از دست دادند، زمین‌گیر شد. از آن زمان بویینگ به طور پیوسته با اداره‌ی هوانوردی فدرال (FAA) و دیگر سازمان‌های ایمنی هوایی در جهان مانند آژانس ایمنی هوایی اروپا (EASA) همکاری می‌کند تا نقص‌های ایمنی را برطرف کند و این هواپیما را به خدمت بازگرداند.

انتظار می‌رود که زمین‌گیری بویینگ ۷۳۷ مکس در نیمه‌های نوامبر از سوی FAA لغو شود و EASA نیز اندکی پس از آن این کار را انجام دهد. در صورتی که دریافت مجوز پرواز دوباره از سوی مقامات چینی احتمالا مدت بیشتری طول خواهد کشید. بدین ترتیب آینده‌ی خط تولید بویینگ منتظر نگاه دوباره‌ی بازار به بازگشت هواپیمای ۷۳۷ مکس از ماه‌های پیش رو خواهد بود.

عکس کاور: بویینگ ۷۳۷ مکس

Credit: Boeing

منابع: Reuters, EasyCharter

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *