تواتارا این بار در مرکز فضایی کندی با قاطعیت رکورد خودروهای خیابانی را شکست

پس از ثبت رکورد قبلی که با حرف و حدیث‌هایی همراه شده بود، این بار تواتارا در مرکز فضایی کندی، با قاطعیت رکورد سرعت را شکست تا به سریع‌ترین خودروی خیابانی تبدیل شود.

ماه اکتبر (مهر) گذشته بود که «جرود شلبی» (Jerod Shelby) بنیان‌گذار و مالک SSC Northe America یک هایپرکار تواتارا (Tuatara) با قدرت ۱۷۵۰ اسب بخار را به صحرای نوادا برد و اعلام کرد که با سرعت متوسط ۵۰۸٫۷۳ کیلومتر بر ساعت (۳۱۶٫۱۱ مایل بر ساعت) رکورد سرعت خودروهای خیابانی را شکسته است. اما برخی کاربران در اینترنت از ناسازگاری اندازه‌گیری‌ها و نظارت ناکافی بر عملکرد خودرو سخن گفتند و ثبت رکورد را معتبر ندانستند.

تردیدهایی که شلبی و SSC برای رد آن تلاش‌های دوباره‌ای را ترتیب دادند. از جمله ماه گذشته یکی از این تلاش‌ها به دلیل مشکل فنی ناکام ماند. اما در آخرین آزمایش، تیم تواتارا برای ثبت رکوردی دیگر در فلوریدا و مرکز فضایی کندی مستقر شدند. رکوردی که تا پیش از این و از سال ۲۰۱۷ در اختیار کونیگزگ آگرا آر اِس (Koenigsegg Agera RS) با میانگین سرعت ۴۴۷٫۱۹ کیلومتر بر ساعت بود.

خودروی هایپراسپرت SSC Tuatara

خودروی هایپراسپرت SSC Tuatara

شلبی در خصوص دقت اندازه‌گیری‌ها در این رکوردگیری دوباره خاطرنشان کرد: «ما تجهیزات ریس‌لاجیک (Racelogic) را به همراه وی‌باکس (VBOX)، لایف ریسینگ (Life Racing)، گارمین (Garmin) و IMRA را که مخصوص انجمن بین‌المللی مسابقه‌ی مایل است، به‌کار بردیم. بدین ترتیب از تجهیزات چهار گروه استفاده کردیم و پرسنل سه گروه از آن‌ها هم در هنگام رکوردگیری حضور داشتند.»

وی افزود: «اما در مرحله‌ی اجرایی به‌نظر می‌رسد که همه‌ی افراد جامعه‌ی اتومبیل‌رانی به ریس‌لاجیک و وی‌باکس به‌عنوان معتبرترین ابزار اندازه‌گیری نگاه می‌کنند، بنابراین چندین سیستم اندازه‌گیری پشتیبان را در خودرو نصب کردند.»

خودروی هایپراسپرت SSC Tuatara
خودروی هایپراسپرت SSC Tuatara

«جیم لاو» (Jim Lau) کارشناس اندازه‌گیری سرعت در محل، صحت نتایج تازه را تأیید کرد و اطمینان داد که تواتارا در مسیر شمالی خود ۴۵۰٫۱ کیلومتر بر ساعت (۲۷۹٫۷ مایل بر ساعت) و در مسیر جنوب به ۴۶۰٫۴ کیلومتر بر ساعت (۲۸۶٫۱ مایل بر ساعت) رسیده است. هر دو این مسیرها به فاصله‌ی یک ساعت از یکدیگر کامل شده‌اند و میانگین سرعت ۴۵۵٫۲ کیلومتر بر ساعت (۲۸۲٫۹ مایل بر ساعت) بود که به اندازه‌ی کافی برای شکستن رکورد قبلی کونیگزگ کافی است.

این کارشناس ثبت سرعت گفت: «من هم مانند بسیاری از علاقه‌مندان به اتومبیل، در نخستین رکوردگیری، فیلم اصلی SSC را دیدم و درباره‌ی ادعاهای سرعت پرسش‌هایی داشتم و تعجب کردم که چرا آن‌ها از VBOX برای تأیید حداکثر سرعت فوق العاده خود استفاده نکرده بودند. اما برخلاف دیگر علاقه‌مندان، شانس حضور در رکوردگیری دوباره را که تجهیزات ما هم در آن حضور داشت، یافتم.»

خودروی هایپراسپرت SSC Tuatara

تواتارا در هنگام ثبت رکورد سرعت
Credit: SSC North America

در طول تلاش ماه اکتبر (مهر) شلبی و تیمش از جمله «الیور وب» به‌عنوان راننده‌ی برنده‌ی مسابقات اتومبیل‌رانی و «جیسون کاستریوتا» طراح خودرو، بر ثبت رکوردی بالاتر از ۳۰۰ مایل بر ساعت تأکید داشتند اما این بار به این عدد نزدیک نشدند. درباره‌ی علت این اختلاف، شلبی تأکید کرد که این رکوردگیری از جهات بسیاری با قبلی متفاوت بود.

وی درباره‌ی باند ناسا گفت: «ما فقط ۲٫۳ مایل (۳٫۷ کیلومتر) برای منطقه‌ی شتاب داشتیم اما در جاده‌ی صحرای نوادا این عدد ۶ تا ۷ مایل (۹٫۶ تا ۱۱٫۳ کیلومتر) است. از سویی فقط ۰٫۷ مایل (۱٫۱۲ کیلومتر) مسافت برای کاهش سرعت داشتیم. بنابراین، هنگامی که سرعت به ۲۸۷ مایل بر ساعت رسید باید برای ترمز گرفتن آماده می‌بودیم تا از باند فراتر نرویم.

راننده و مالک خودروی هایپراسپرت SSC Tuatara
راننده و مالک خودروی هایپراسپرت SSC Tuatara

تیم تواتارا همچنین به دلیل یک عامل سوم به همین سرعت بسنده کرد. در رکوردگیری قبلی الیور وب به‌عنوان راننده‌‌ی خودرو ابراز امیدواری کرده بود که دیگر هرگز این سرعت خطرناک را تجربه نکند. به همین دلیل هم این بار یک راننده‌ی غیرحرفه‌ای، یعنی «لری کاپلین» (Larry Caplin) که صاحب این خودرو هست مسیر را طی کرد. شلبی در این باره تأکید کرد که جدا از تمرین طی چند ماه گذشته، کاپلین زمان زیادی برای رانندگی با خودروهایی بالاتر از ۲۰۰ مایل بر ساعت نداشت.

او خاطرنشان کرد: «ما هنگام انجام اولین دور از دو دور ركورد، هنوز حدود ۳۰۰ اسب بخار کمتر از حداکثر قدرت بودیم.» شایان ذکر است که توتارا تنها با بنزین E85 قدرتی برابر با ۱۷۵۰ اسب بخار تولید می‌کند و با ۹۱ اکتان، موتور توربو دوقلو ۵٫۹ لیتری V-8 آن قدرت ۱۳۵۰ اسب بخار دارد. علاوه بر این در آزمایش اخیر جعبه دنده‌ی خودرو هم نسبت به مسیرهای قبلی عوض شده تا در مسافت محدود امکان شتاب گرفتن کافی باشد.

با این وجود شلبی تأکید کرد که همه‌ی این‌ها گام‌هایی در مسیر پيشرفت و دست‌یابی به بیشینه سرعت است. وی گفت: «هنوز در حال پيشرفت هستيم و کارهای بیشتری را در آینده پیش رو داریم.» او معتقد است که خودروی تواتارا می‌تواند از سد ۳۰۰ مایل بر ساعت بگذرد: «پرسش این است كه آیا می‌توانیم رکورد ۳۰۰ مایل بر ساعت را تنها در مسافتی با طول ۲٫۳ مایل (۳٫۷ کیلومتر) بشكنیم؟»

عکس کاور: نمایی از خودروی اس‌اس‌سی تواتارا در کنار مدل Inspiration شاتل‌های فضایی ناسا در مرکز فضایی کندی

Credit: SSC North America

منبع: Car and Driver

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *