مرسدس بنز از نمایشگر عریض و هوشمند داشبورد خودرو رونمایی کرد

به‌نظر می‌رسد که عصر خودروهای آینده چندان دور نیست و رونمایی مرسدس بنز از داشبورد سراسری با نمایشگر لمسی را می‌توان نشانه‌ای از نگاه متفاوت خودروسازها به نسل بعدی تعامل سرنشینان با خودرو دانست.

پیش از آغاز نمایشگاه CES 2021 که امسال با توجه به همه‌گیری کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود، مرسدس بنز از یک فناوری تازه رونمایی کرده است. این هایپراسکرین یک نمایشگر لمسی ۵۶ اینچی منحنی است که تقریبا سراسر عرض داشبورد خودرو را پوشش می‌دهد و به‌زودی برای نخستین بار در سدان الکتریکی EQS بنز که اواخر سال ۲۰۲۱ عرضه می‌شود، ارائه می‌شود.

این ابرنمایشگر (Hyperscreen) مجهز به صفحه‌ی OLED و نرم‌افزار MBUX به‌عنوان رابط کاربری مرسدس بنز است که با کنترل صدا همراه است و رفتار راننده را یاد می‌گیرد و با آن سازگار می‌شود. به عبارت دیگر هایپراسکرین بنز که یک گزینه‌ی اختیاری برای وسایل نقلیه‌ی الکتریکی آینده‌ی این شرکت است، مانند یک دستیار دیجیتالی با استفاده از هوش مصنوعی پیشنهادهایی را برای عملکردهای خودرو و سرگرمی ارائه می‌دهد.

نمایشگر عریض «لایه‌ی صفر» مرسدس بنز با هوش مصنوعی

عملکردهای سرگرمی در نمایشگر عریض «لایه‌ی صفر» مرسدس بنز
Credit: Mercedes-Benz

«سجاد خان» (Sajjad Khan) مدیرعامل مرسدس بنز AG در این زمینه تأکید کرد: «این ویژگی بر اساس نیاز مشتری است.» تا هفت نمایه را می‌توان به این سیستم افزود که هر کدام دارای تنظیمات سفارشی خاص خود هستند. اما تنها راننده نیست که از این نمایشگر گسترده استفاده می‌کند؛ بلکه سرنشین جلو هم گزینه‌های خود را برای کنترل موسیقی، دمای خودرو و غیره خواهد داشت. اگر صندلی خالی باشد، این بخش یک نمایشگر تزئینی می‌شود که ستاره‌های متحرک را نمایش می‌دهد. همچنین به گفته‌ی بنز، گزینه‌های سرگرمی در نمایشگر مسافر، فقط در صورت مجاز بودن طبق قوانین کشور استفاده کننده، وجود خواهد داشت.

خان در بیانیه‌ی مطبوعاتی گفت: «MBUX Hyperscreen هم مغز و هم سیستم عصبی خودرو است. این فناوری به طور پیوسته مشتری را بهتر می‌شناسد و پیش از آنکه سرنشین حتی مجبور به کلیک یا پیمایش در بخش‌های گوناگون باشد، پیشنهادهای اطلاعاتی، سرگرمی و عملکردهای شخصی را ارائه می‌دهد.»

مرسدس بنز این ویژگی دیداری را «لایه‌ی صفر» (Zero Layer) می‌نامد. خان در توضیح این نام‌گذاری گفت که قبل از کلیک روی هر چیزی، ماشین ویژگی‌هایی را پیشنهاد می‌کند. بنابراین اگر همیشه صبح آغاز هفته، خودرو را گرم می‌کنید یا در یک ساعت مشخص از درون خودرو با بهترین دوست خود تماس می‌گیرید، سیستم کنترل آب‌وهوا شروع به گرم کردن خودرو می‌کند و نماد تلفنی که شماره‌ی دوست شما همراه آن است، برای تماس هفتگی روی نمایشگر ظاهر می‌شود.

به گفته‌ی مدیرعامل مرسدس بنز AG این ویژگی برخلاف باز کردن برنامه‌ها در گوشی‌های هوشمند است. وی افزود: «در گوشی‌ها شما بر روی یک آیکون کلیک می‌کنید و در برنامه گم می‌شوید.» اما لایه‌ی صفر، برنامه را به سمت شما می‌آورد و در هنگام رانندگی مجبور نیستید روی آن کلیک کنید.

ناوبری در نمایشگر عریض «لایه‌ی صفر» مرسدس بنز با هوش مصنوعی

ناوبری در نمایشگر عریض «لایه‌ی صفر» مرسدس بنز
Credit: Mercedes-Benz

در حالی که لایه‌ی صفر از یک ظاهر آبی و نارنجی بهره می‌برد، دارای غنای رنگی نمایشگر است، به رنگ سیاه عمق می‌بخشد و هنگام مشاهده از زاویه‌های گوناگون، کنتراست را افزایش می‌دهد. سراسر نمایشگر از سیلیکات آلومینیوم ضدخش ساخته شده و دارای ۱۲ محرک برای عملکردهای لمسی از طریق ارتعاش است. این نمایشگر همچنین برای تمیز کردن آسان‌تر و جلوگیری از بازتاب نور با لایه‌ی مخصوصی پوشش داده شده است. دریچه‌های سیستم تهویه‌ی خودرو هم به صورت واقعی و غیردیجیتال روی آن نصب می‌شود.

هواکش‌های واقعی در نمایشگر عریض «لایه‌ی صفر» مرسدس بنز
نمایشگر عریض «لایه‌ی صفر» مرسدس بنز با هوش مصنوعی

یک پردازنده‌ی هشت هسته‌ای به همراه ۲۴ گیگابایت رم این نمایشگر لمسی را پشتیبانی می‌کنند و همچنین یک دوربین چندمنظوره و حسگر نور برای تجزیه‌وتحلیل عناصری مانند روشنایی صفحه در نظر گرفته شده است. خان اطمینان داد که این هایپراسکرین دامنه‌ی باتری و میزان انرژی لازم برای رسیدن به مقصد را در نظر می‌گیرد تا موجب خالی شدن باتری خودرو نشود.

هایپراسکرین قرار است برای اولین بار در خودروی الکتریکی EQS مرسدس بنز که از اواخر ۲۰۲۱ وارد بازار خواهد شد، ارائه شود. در اواخر این ماه هم قرار است خودروی شاسی‌بلند الکتریکی EQA به‌طور رسمی معرفی شود.

عکس‌ها: نمایشگر عریض «لایه‌ی صفر» مرسدس بنز با هوش مصنوعی

Credit: Mercedes-Benz

منبع: Mashable

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *