مرسدس بنز از کراس‌اوور الکتریکی EQA رونمایی کرد

مرسدس بنز سرانجام از جدیدترین خودروی الکتریکی خود رونمایی کرد. کراس‌اوور EQA به‌عنوان بخش از برنامه‌ریزی این شرکت برای توسعه‌ی تولید خودروهای الکتریکی در سال‌های آینده، ارائه می‌شود.

در روزهای گذشته بود که خودروی الکتریکی EQA مرسدس بنز (Mercedes Benz) هنگام انجام آخرین آزمایش‌های میدانی خود در خیابان دیده شد. اکنون مرسدس بنز به طور کامل پرده‌ها را از روی این محصول خود کنار زده است تا در آغاز سال ۲۰۲۱ قدرت خود را در بازار خودروهای الکتریکی به نمایش بگذارد. برد این شاسی‌بلند کامپکت حدود ۴۹۰ کیلومتر (۳۰۰ مایل) است و با یک باتری ۶۶٫۵ کیلووات ساعت و ۱۸۸ اسب بخار قدرت، قیمت آن ۴۸۴۴۲ دلار خواهد بود.

EQA که بر پایه‌ی کلاس GLA مرسدس بنز ساخته شده امسال برای اروپا عرضه می‌شود اما به‌ نظر نمی‌رسد که به این زودی در آمریکا تولید شود و طبق اعلام سخنگوی دایلمر (Daimler) به‌عنوان شرکت مادر مرسدس بنز، تولید این خودرو برای بازار ایالات متحده آمریکا هنوز در مرحله‌ی ارزیابی است.

اما خریداران آمریکایی بیشتر منتظر کراس‌اوور الکتریکی EQB خواهند بود که ارتباط نزدیکی با خودروهای کلاس GLB مرسدس بنز خواهد داشت. قرار است EQB اواخر سال ۲۰۲۱ به مرحله‌ی تولید برسد. در همین حال، مدل‌های EQS و EQE نخستین خودروهای الکتریکی ساخته شده بر پایه‌ی پلتفرم الکتریکی جدید و مدولار مرسدس بنز خواهند بود.

EQA بر روی همان پلتفرم شاسی‌بلند ۶۸۰۰۰ دلاری EQC، ساخته شده که قرار بود از ابتدای سال ۲۰۲۰ در آمریکا عرضه شود، اما تا پایان سال ۲۰۲۱ به تعویق افتاد. مانند EQC، این خودروی جدید هم در «چرخه‌ی رانندگی تازه‌ی اروپا» (NEDC) به برد ۴۸۶ کیلومتر دست یافته است.

کراس‌اوور الکتریکی EQA مرسدس بنز

اگرچه استاندارد NEDC بسیار قدیمی شده است و در حال جایگزینی با «روند آزمایش هماهنگ جهانی خودروهای سبک» (WLTP) است که به‌نظر کمی سختگیرانه‌تر خواهد بود. آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا هم آزمایش‌های خود را برای تعیین برآورد برد خودروهای الکتریکی انجام می‌دهد، که کمتر از استاندارد NEDC و به عملکرد واقعی نزدیک‌تر است. بدین ترتیب در صورت عرضه‌ی EQA به در آمریکا احتمالا برد تخمینی آن کمتر از میزان بیان شده‌ی فعلی خواهد بود.

مدل تولیدی EQA که با نام «EQA 250» آغاز می‌شود، دارای یک بسته‌ی باتری ۶۶٫۵ کیلووات ساعت است که از متوسط ​​باتری‌های خودروهای الکتریکی فعلی بالاتر خواهد بود. یکی از بزرگترین باتری‌های موجود با ۱۰۰ کیلووات ساعت متعلق به تسلا است که در مدل‌های S و مدل X استفاده می‌شود.

عرضه‌ی EQA با قیمت ۴۷۵۴۰ یورو در آلمان آغاز می‌شود و مرسدس بنز قصد دارد نسخه‌های بیشتر این کراس‌اوور از جمله نسخه‌ی چهار چرخ متحرک با پیشرانه‌ی الکتریکی اضافی تولید کند که قدرت باتری را به ۲۰۰ کیلووات یا بیشتر می‌رساند. همچنین این شرکت نسخه‌ای با برد بیش از ۵۰۰ کیلومتر بر پایه‌ی استاندارد WLTP هم ارائه خواهد داد.

کراس‌اوور الکتریکی EQA مرسدس بنز

فضای داخلی EQA هم با چند گزینه دردسترس است. خریداران می‌توانند دو نمایشگر ۷ اینچی را برای خوشه ابزار و نمایشگر اطلاعات و سرگرمی اصلی انتخاب کنند، و یا یک نوع نمایشگر عریض را که شامل دو نمایشگر ۱۰٫۲۵ اینچی است، سفارش دهند. اما نمایشگر لمسی و عریض ۵۶ اینچی مرسدس بنز که به‌تازگی برای ارائه در سدان الکتریکی لوکس EQS از آن رونمایی کرد، در EQA وجود نخواهد داشت.

EQA با سیستم سرگرمی و اطلاع‌رسانی نسل دوم MBUX مرسدس بنز تولید می‌شود که برای ارائه‌ی یک ‌تجربه‌ی کاربری کاملا دیجیتالی (و با دستیار صوتی) در خودرو، دکمه‌های فیزیکی در آن وجود ندارد.

مرسدس بنز EQA را به‌عنوان «نقطه‌ی ورود» به خانواده‌ی در حال رشد خودروهای الکتریکی خود معرفی می‌کند. این کراس‌اوور جدید با قیمت متعادل‌تر از مدل شاسی‌بلند EQC مطمئنا توجه خریداران زیادی را به خود جلب می‌کند. باید منتظر ماند و دید آیا در بازاری که خریداران کنجکاو به دنبال فناوری‌های تازه هستند، این خودروساز آلمانی می‌تواند با شرکت‌های پیشگام این حوزه مانند فولکس واگن، تسلا، BMW و دیگران رقابت کند یا خیر.

عکس‌ها: کراس‌اوور الکتریکی EQA مرسدس بنز

Credit: Mercedes-Benz

منبع: The Verge

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *