پرواز موشک استارشیپ SN9 اسپیس‌ایکس هم با فرودی سهمگین پایان یافت

نمونه‌ی اولیه‌ی دیگری از فضاپیمای استارشیپ که با نام SN9 شناخته می‌شود امشب یک پرواز ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد، اما باز هم هنگام فرود منفجر شد تا فرآیند توسعه‌ی این فضاپیمای غول‌پیکر با چالش بیشتری روبه‌رو شود.

این پرواز با توجه به نیاز به تأیید اداره‌ی هوانوردی فدرال (FAA) و شرایط آب‌وهوایی چندین بار به تعویق افتاده بود، سرانجام ساعتی پیش با دریافت مجوز، از تأسیسات اسپیس‌ایکس در بوکا چیکا بلند شد تا دوباره شرایط پرواز بر روی آن آزمایش و بررسی شود.

فضاپیما در ساعت ۱۵:۲۵ منطقه‌ی زمانی شرقی (۲۳:۵۵ به وقت تهران) به کمک سه موتور قدرتمند رپتور (Raptor) از زمین بلند شد. SN9 در مسیر رسیدن به ۱۰ کیلومتری به تدریج موتورهای خود را کاهش داد تا با کمک آن حدود ۳۰ ثانیه در نقطه‌ی اوج پرواز، معلق بماند. سپس با خاموش شدن موتور به سمت شکم چرخید تا امکان آزمایش بال‌های کوچک برای فرود آن فراهم باشد.

هنگام نزدیک شدن به زمین، موشک SN9 تلاش کرد تا همانند آزمایش قبلی SN8 برای فرود عمودی بر روی سکو آماده باشد اما این بار حتی امکان چرخش به طور کامل هم فراهم نشد و این نمونه‌ی فضاپیمای استارشیپ ۶ دقیقه و ۲۶ ثانیه پس از پرتاب، در حالتی که کاملا هم عمودی نشده بود با سکو برخورد کرد و منفجر شد.

«جان اینسپراکر» (John Insprucker) مهندس هوانوردی در اسپیس‌ایکس درباره‌ی این آزمایش خاطر نشان کرد: «ما دوباره یک پرواز عالی تا ارتفاع ۱۰ کیلومتری داشتیم اما باید کمی روی فرود آن کار کنیم.»

شرکت اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک، تلاش می‌کند تا با ساخت موشک‌های قابل استفاده‌ی مجدد هزینه‌های سفرهای فضایی را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. موشک فالکون ۹ این شرکت در سال‌های پیش به‌طور کامل توسعه یافته و اکنون یکی از کاربردی‌ترین موشک‌ها برای فرستادن محموله‌ها به مدار زمین است. اکنون اسپیس‌ایکس با توسعه‌ی «استارشیپ» (Starship) قصد دارد مسیر دستیابی به نقاط دوردست مانند ماه و مریخ را هموارتر کند.

همان‌طور که اسپیس‌ایکس پیش از این هم اعلام کرده، خطا و انفجار هم یک بخش پیش‌بینی شده در هنگام آزمایش نمونه‌های اولیه است و به گفته‌ی اینسپراکر با این آزمایش‌ها داده‌های خوبی در مسیر دستیابی به هدف اصلی آزمایش‌ها که نشان دادن کنترل موشک هنگام ورود مجدد در سرعت زیرصوت است، به‌دست می‌آید.

علاوه بر چالش‌های فنی در مسیر توسعه‌ی استارشیپ، اسپیس‌ایکس باید با قوانین نظارتی هم دست و پنجه نرم کند. این آزمایش‌ها جدید است و برای پیشگیری از هر گونه رخداد غیرمنتظره و ایجاد خطر برای دیگر وسایل پرنده و تأسیسات زمینی، اداره‌ی هوانوردی فدرال (FAA) باید جوانب گوناگونی را درنظر بگیرد تا بتواند مجوز پرواز نمونه‌های اولیه‌ی استارشیپ را صادر کند.

انفجار SN9 در حالی انجام شد که همتای دیگر آن با شماره سریال ۱۰ (SN10) در فاصله‌ای نزدیک به آن قرار داشت. این نمونه‌ی اولیه پیش از این در سکوی پرتاب قرار گرفته و احتمالا خیلی زودتر شاهد پرواز آن خواهیم اما باید دید این نمونه‌ی اولیه می‌تواند یک فرود موفق را رقم بزند و دوران تازه‌ای را در صنعت پرتاب‌های فضایی آغاز کند؟

عکس کاور: فرود انفجاری نمونه‌ی اولیه‌ی SN9 فضاپیمای استارشیپ

Credit: SpaceX

منابع: Space, Business Insider

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *