چرا کانن برنده‌ی رقابت دوربین‌های بدون آینه‌ی فول‌فریم است؟

در سال ۲۰۱۸ بود که رقابت میان شرکت‌های تولید کننده‌ی دوربین برای تولید دوربین‌های بدون آینه آغاز شد. در آن زمان هیچ‌کس نمی‌دانستند که چه شرکتی می‌تواند در این رقابت پیروز شود. از آن زمان تاکنون بیش از سه سال می‌گذرد و تاکنون شرکت‌های مختلف بیشتر از ۱۰ دوربین فول‌فریم بدون آینه رونمایی کرده‌اند. بدون شک بعد از گذشت این مدت و رخ دادن این اتفاق‌ها هم اکنون می‌توان به این سوال پاسخ داد که برنده‌ی رقابت بر سر دوربین‌های بدون آینه‌ی فول‌فریم کدام شرکت بوده است؟

در نتیجه می‌توانیم با قطعیت بگوییم که شرکت ژاپنی کانن توانسته است برنده‌ی این رقابت باشد و این شرکت در واقع با انجام سرمایه‌گذاری حداکثری بر روی لنز‌های با مانت RF، توانسته است که این موفقیت را کسب کند.

برای اینکه بیشتر با دلایل کسب این موفقیت توسط کانن آگاه شوید به نیمه‌ی سال ۲۰۱۸ برمی‌گردیم و قصد داریم تا گزینه‌های پیش روی دو شرکت ژاپنی کانن و نیکون را پیش از به وجود آمدن انقلاب در دوربین‌های بدون آینه بررسی کنیم.

در آن زمان شرکت سونی به دلیل انجام پنج سال توسعه و پیشرفت در زمینه‌ی تکنولوژی این دوربین‌ها، در بازار دوربین‌های بدون آینه‌ی فول‌فریم جایگاه با ثباتی را پیدا کرده بود و دو رقیب دیگر یعنی کانن و نیکون که سابقه‌ی طولانی را در توسعه‌ی دوربین‌های DSLR فول‌فریم داشتند تصمیم گرفتند به روش‌های متفاوتی با این شرکت به رقابت بپردازند.

در اینجا قصد داریم به بررسی سیاست‌های دو شرکت کانن و نیکون در زمان رقابت بر سر دوربین‌های بدون آینه‌ی فول‌فریم بپردازیم و بگوییم که هر یک از این شرکت‌ها چه سیاستی را در پیش گرفتند و این سیاست در نهایت منجر به چه چیزی شد.

نیکون؛ دوربین‌های کامل اما نه چندان جذاب

دوربین‌های بدون آینه سری Z نیکون

بر خلاف گلایه‌هایی که از این شرکت در سال‌های گذشته شده بود، شرکت نیکون به روشنی خود را وارد رقابت بر سر دوربین‌های بدون آینه کرد. در ماه آگوست (مرداد) ۲۰۱۸ این شرکت از اولین دوربین‌های بدون آینه‌ی فول‌فریم خود رونمایی کرد. با وجود اینکه این دو دوربین دارای یک جای مموری کارت بودند اما دوربین‌های عالی محسوب می‌شدند.

همچنین این دو دوربین دارای سنسور‌هایی با رزولوشن مختلف و قیمت‌های متفاوتی بودند. در واقع نیکون آن‌ها برای کاربرد‌های متفاوت ولی مشخصی توسعه داده بود.

دوربین نیکون Z7 در واقع دوربینی با رزولوشن بالا برای ثبت عکس بود که آمده بود نماینده‌ی دوربین DSLR نیکون D850 در خانواده‌ی دوربین‌های بدون آینه‌ی نیکون باشد تا کاربرانی که هم اکنون از این دوربین DSLR استفاده می‌کنند در صورت مهاجرت به دوربین‌های بدون آینه، آن را انتخاب کنند. در حالی که دوربین نیکون Z6 قصد داشت تا بیشتر نظر افراد فعال در زمینه‌ی تهیه‌ی فیلم را به خود جلب کند.

با وجود اینکه برنامه‌های نیکون در زمان توسعه‌ی‌ دوربین بدون آینه‌ی فول‌فریم مشخص و عملی بودند، اما این برنامه‌ها و دوربین‌های بدون آینه سری Z موفق نشدند تا نظر کاربرانی را که از دوربین‌هایی با برند‌های دیگر استفاده می‌کنند را به خود جلب کنند. بدون شک جلب نظر کاربران دیگر اکوسیستم‌ها برای موفقیت این دوربین‌ها و با موفقیت طی کردن مسیر جدید آغاز شده بسیار حیاتی بود.

عکاسان حرفه‌ای و افراد فعال در زمینه‌ی نقد و بررسی دوربین‌ها فهمیدند که دوربین بدون آینه‌ی نیکون Z7 در مقایسه با دوربین قدرتمند DSLR نیکون D850 کارایی کاملی را ارائه نمی‌دهد. سیستم فوکوس این دوربین بدون آینه به خوبی این دوربین DSLR نبود و کاربران نمی‌توانستند با استفاده از آداپتور لنز FTZ از لنز‌های قدیمی که دارای مانت پیچ مانندی بودند در این دوربین‌های بدون آینه استفاده کنند.

همچنین به دلیل برخورداری این دوربین‌ها‌ی بدون آینه از تنها یک جای مموری کارت، این دوربین‌ها برای عکاسان فعال در زمینه‌ی عکاسی از مراسم‌ها که از جای مموری کارت دوم برای تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان از عکس‌های گرفته شده استفاده می‌کنند، مناسب نبود.

در واقع این دوربین‌های جدید دستگاه‌های هیجان‌انگیزی نبودند و بسیاری از افراد تأثیرگذار، عکاسان فعال در شبکه‌های اجتماعی و یوتوبر‌هایی که از دوبین‌هایی مانند کانن، سونی و پاناسونیک استفاده می‌کنند، حاضر نبودند تا دوربین‌های جدید نیکون را با دوربین‌های فعلی خود جایگزین کنند.

در واقع باید بگوییم که هیچ یوتوبر برجسته‌ای با دوربین‌هایی از برند نیکون عکاسی نمی‌کند و این شرکت هم تاکنون تلاشی را انجام نداده است تا از کاربرانش حمایت کند. همچنین با وجود ویژگی‌های بسیار خوب دوربین نیکون Z6 در زمان فیلم‌بردای، اما این دوربین‌ هم دارای ویژگی‌های خیلی چشمگیری مانند توانایی فیلم‌برداری با رزولوشن ۶K یا دیگر ویژگی‌های جذاب نبود.

به عبارت دیگر برنامه‌های نیکون برای این دوربین‌های بدون آینه محافظه‌کارانه بودند. در واقع با وجود اینکه این شرکت از دوربین‌های بسیار عالی و از لنز‌های واقعا کاربردی برای آن‌ها رونمایی کرد، اما این دوربین‌های آن‌قدر چمشگیر نبودند تا توجه افرادی را که از دوربین‌هایی از برند‌های دیگر برای عکاسی یا فیلم‌برداری استفاده می‌کردند را به خود جلب کنند تا این افراد دوربین‌های جدید نیکون را جایگزین دوربین فعلی خود کنند.

به عنوان نسل اول دوربین‌های بدون آینه نیکون، دو دوربین نیکون Z6 و Z7 به خوبی توانستند تا مانع مهاجرت کاربران نیکون از دوربین‌های DSLR به دوربین‌های بدون آینه‌ی ساخت این شرکت شوند. زیرا این افراد به دلیل نیاز داشتن به برخی بهبود‌ها در این دوربین‌ها مجبور بودند تا زمان رونمایی نیکون از نسل دوم یا نسل سوم این دوربین‌ها صبر کنند.

در سال ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ رقابت میان شرکت‌های سازنده‌ی دوربین بیشتر به جای اینکه منطقی باشد احساسی بود، اما شرکت نیکون هنوز نتوانسته است که از این رقابت احساسی درس بگیرد. با وجود اینکه نیکون تلاش‌های بسیار زیادی را برای توسعه و پیشرفت با تمام قدرت انجام داد، اما این شرکت در نهایت بخش‌های بیشتری از بازار را از دست داد.

کانن؛ استفاده از تمامی منابع

دوربین کانن EOS R7

در آغاز رقابت شرکت کانن به٫خوبی فهمیده بود که برای اینکه بتواند سهم شرکت باسابقه و محبوب سونی را در بازار دوربین‌های بدون آینه‌ی فول‌فریم کاهش دهد و به خود اختصاص دهد یا حداقل بتواند خود را به این شرکت برساند، باید محصولی را معرفی کند که شگفت‌انگیز و جذاب باشد. محصولی که بتوان با افتخار از آن صحبت کرد.

بدون شک انجام این کار مشکل بود. اگر به فناوری و تکنولوژی به کار رفته در دوربین‌های کانن نگاه کنیم می‌توانیم بگوییم که در سال ۲۰۱۸ کانن برای این رقابت آماده نبود. این شرکت در آن زمان از دوربین کانن EOS R رونمایی کرد. با وجود اینکه دوربین کانن EOS R دوربین کاملی برای کاربران متوسط بود، اما در مقایسه با سایر دوربین‌های بدون آینه و فول‌فریم کانن ضعیف‌ترین رونمایی را داشت.

نگاهی به مشخصات این دوربین نشان می‌دهد که قیمت در نظر گرفته برای این دوربین با توجه به قابلیت‌هایی که ارائه می‌دهد، بسیار گران بود. دکمه‌ی جدیدی که کانن در قسمت پشتی این دوربین برای انجام کار‌های مختلف استفاده کرده بود کاربرد چندانی را نداشت، این دوربین در زمان  فیلم‌برداری با رزولوشن ۴K این کار را به صورت کراپ شده و با ضریب ۱٫۷x  انجام می‌داد، سرعت عکاسی پیاپی پایینی داشت و دارای یک جای مموری کارت بود.

نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که در واقع دوربین کانن EOS R به این دلیل معرفی شده بود تا به شرکت کانن فرصتی را بدهد تا این شرکت بتواند تکنولوژی‌های استفاده شده در دوربین‌های کانن EOS R6 و کانن EOS R5 را نهایی کند.

با وجود رونمایی از دوربین کانن EOS R، کانن در آن زمان با نظرات منفی کاربران در یوتوب مواجه نشد. شما با شکایت‌های کاربران در سایت یوتوب درباره‌ی دوربین کانن EOS R رو‌به‌رو نمی‌شدید و هیچ‌گاه ویدیو‌هایی را با این عنوان نمی‌دیدید که «حقایقی راجع‌ به دوربین کانن EOS R و چرا کانن شکست خورد؟»

در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که چرا کانن با وجود اینکه از دوربینی رونمایی کرد که از بسیار‌های از جهت‌‌ها از دوربین‌های بدون آینه نیکون بدتر بود، اما این شرکت با نظرات منفی کاربران و بسیاری از افراد فعال در دنیای عکاسی رو‌به‌رو نشد.

سه دلیل را می‌توانیم برای رخ دادن این اتفاق مطرح کنیم. یکی از دلیل‌ها این است که این شرکت روش‌های بازاریابی را بلد است، کاربران بسیار زیاد و گسترده‌ای را دارد که به کانن و محصولات این شرکت متعهد هستند و بزرگترین دلیل موفقیت آن‌ها این است که به سرعت شروع به توسعه و تولید لنز‌های شگفت‌انگیز و جذاب برای کاربران می‌کنند تا کاربران درباره‌ی آینده‌ی لنز‌های با مانت RF هیجان زده باشند.

بر خلاف نیکون که هنوز قصد دارد تا در سال ۲۰۲۱ هم از لنز‌های بیشتری برای دوربین‌های DSLR و با مانت F رونمایی کند، کانن به‌شدت در حال توسعه‌ی و سرمایه‌گذاری هم جانبه‌ بر روی لنز‌های دارای مانت RF است و از تمامی منابع خودش برای توسعه و رونمایی از لنز‌هایی جدید با مانت RF استفاده می‌کند تا لنز‌هایی را برای بار اول بسازد که به کاربران این اطمینان را بدهند که برنامه‌های کانن برای توسعه‌ی این لنز‌ها بلند مدت و دائمی است.

در حالی که شرکت نیکون بیشتر لنز‌های زوم با f/2٫۸ و تمامی لنز‌های سریع پرایم خود را برای سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نگاه داشته است، اما کانن تاکنون لنز‌هایی را عرضه کرده است که شما می‌توانید به دوستانتان یا کاربرانی که از دوربین‌‌هایی با برند‌های دیگر استفاده می‌کنند، درباره‌ی آن‌ها فخر فروشی کنید.

در واقع کانن به‌سرعت لنز ۲۸-۷۰ میلی‌متر با f/2 و لنز ۵۰ میلی‌متر با f/1.2 را عرضه کرد و بعد از این لنز‌ها شاهد عرضه‌ی دو نسخه‌ی دیگر یعنی لنز‌های ۸۵ میلی‌متر با f/1٫۲ و ۷۰-۲۰۰ میلی‌متر با f/2٫۸ بودیم که متفاوت با کارهایی است که پیش‌تر از این شرکت دیده‌ایم.

کانن همچنین توانست که شکایت‌های مطرح شده درباره‌ی نبود لنز‌های مقرون به‌ صرفه برای دوربین‌های بدون آینه‌ی فول‌فریم را خاموش کند، زیرا همه‌ی افراد به خاطر پایه‌ای که کانن برای لنز‌های دارای مانت RF برای سال‌های آینده ایجاد کرده بود شگفت زده شده بودند. البته باید به شما بگوییم که این تمام ماجرا نیست و کانن قصد دارد تا از ۱۴ لنز دیگر با این مانت هم در سال ۲۰۲۱ رونمایی کند.

دو سیاست اما یک برنده

دوربین نیکون Z7 در برابر کانن EOS R5

بدون شک علاوه‌بر لنز‌های با مانت RF، کانن مزیت‌های دیگری را هم برای سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ داشت. البته باید بگوییم که کانن سال‌های زیادی است که با رونمایی از دوربین‌های DSLR متوسط و دوربین‌هایی که کمتر از انتظار بودند، بسیاری از کاربرانش را ناامید کرده بود.

در واقع کانن در این سال‌ها بیشتر متکی بر قابلیت سیستم فوکوس خودکار با استفاده از پیکسل‌های دوگانه در زمان فیلم‌برداری بود تا بتواند جایگاه خود را در این رقابت به صورت نسبی حفظ کند. البته باید بگوییم زمانی که سونی از دوربین‌های واقعا خوب و با قابلیت‌های جدید رونمایی کرد، شرکت کانن در زمان مناسب از خواب بیدار شد.

در واقع رونمایی از اولین دوربین‌های بدون آینه توسط دو شرکت نیکون و کانن نشان دهنده‌ی استفاده از دو استراتژی متفاوت بود که تنها یکی از این استراتژی‌ها نتیجه‌ی مطلوبی را داشت.

موفقیت کانن در دوربین‌های بدون آینه فول‌فریم، هم از لحاظ تعداد فروش و هم از لحاظ ایجاد هیجان در کاربران برای دوربین‌های بدون آینه، نتیجه‌ی سرمایه‌گذاری کامل این شرکت است که نتایج خوبی را هم به دنبال داشته است.

در واقع کانن فهمید که هیچ چیز به غیر از یک حمله‌ی تمام عیار و حساب شده به قلمرو سونی در بازار دوربین‌های بدون آینه نمی‌تواند کمک چندانی به آن‌ها بکند. در نتیجه آن‌ها سرمایه‌گذاری زیادی را بر روی توسعه‌ی و ساخت لنز‌های با مانت RF برای دوربین‌های آینده کانن انجام دادند.

در واقع این شرکت اول با رونمایی از لنز‌های جذاب کاربران را شگفت زده کرد و بعد با مشخصات سخت‌افزاری خیره کننده مانند فیلم‌برداری با رزولوشن ۸K. با وجود اینکه انجام این کار باعث صدمه به توسعه‌ی دوربین‌های DSLR و لنز‌های با مانت EF شد ولی کانن شجاعانه در گزارشی این موضوع را عنوان کرد.

اما نیکون در این رقابت سیاست محافظه‌کارانه‌ای را در پیش گرفت که اگر چه باعث شکست این شرکت در این زمینه نشد اما موفقیت چندانی را آنگونه که انتظار می‌رفت برای این شرکت به وجود نیاورد. در واقع این شرکت با انجام این استراتژی بودجه‌ی محدود تحقیق و توسعه‌ی خود را میان دو بخش توسعه‌ی دوربین‌های DSLR و لنز‌های با مانت F و دوربین‌های بدون آینه بعدی تقسیم کرد.

با توجه به منتشر شدن گزارشی درباره‌ی برنامه‌ی نیکون برای رونمایی از دو دوربین DSLR و چندین لنز با مانت F در سال ۲۰۲۱ می‌توانیم بگوییم که این شرکت هم اکنون هم در حال اجرای همین استراتژی است.

در نهایت باید بگوییم که کانن پیروز این رقابت است و به کسب موفقیت خود هم ادامه خواهد دارد زیرا این شرکت سیاست استفاده از تمامی منابع در توسعه‌ی این دوربین‌ها و لنز‌ها را در پیش گرفته است. بعد از کانن، می‌توانیم راجع به نیکون بگوییم که این شرکت در این کار با مشکلات مختلفی رو‌به‌رو خواهد بود تا زمانی که سیاستی مشابه کانن را در پیش بگرید.

منبع: PetaPixel

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *